lørdag den 10. december 2011

Havregrynskugler

Vi har haft besøg af en rigtig sød nisse i dag. Begge piger fik en pose med ting til havregrynskugler, så det  har vi været i gang med her til formiddag.
Havregrynskugler er en af de ting vi altid har lavet til jul hjemme hos mine forældre. Så lang jeg kan huske tilbage, har min søster og jeg altid været med til at lave disse skønner kugler.  Opskriften som jeg har brugt i dag, er den sammen som vi brugte hos mine forældre. Hvor den er fra ved jeg ikke, da var håndskrevet på en af de sidste sider i Frk. Jensens kogebog. Der er også der jeg har skrevet min opskrift ned.

Havregrynskugler:

175 g smør eller margarine
2 dl sukker
1 dl kakao
2 spsk stærk kaffe
7 dl havregryn

tilsæt enten rom-, mandel- eller vanilie essens. (Eller en blanding af det hele)

Smør, sukker, kakao og kaffe smeltes i en gryden. Havregrynene smuldres i og det hele blandes godt. Tilsæt evt. smag. Massen afkøles en smule, hvor efter det trilles til kugler der rulles i enten krymmel, kokos eller perlesukker.
Opbevares på køl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

send gerne en kommentar - jeg vil så gerne høre fra dig

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...