tirsdag den 13. december 2011

3. søndag i advent

Hver år i december invitere vi hele familien (Forældre, søskene, moster/faster og onkler og fætter og kusiner) til julehygge en søndag i advent. I år faldt valgt på 3. søndag i advent og af de 46 inviteret, var der 30 (34 med os selv) der kunne komme.
Det er en tradition vi startede for 5 år siden da vi flyttede hjem fra England og flyttede ind i vores hus. Mens vi boede i England, havde vi været hjemme til mange fester og fødselsdag uden at selv at invitere, så synes lidt at vi skyldt familien en invitation. Vi har så blevet ved med at invitere hvert år, dog aflyste vi for 2 år siden, da min mor lå på hospics på det tidspunkt.
Menu'en har været den samme hver år. Hjemmelavet gløgg (opskriften følger) og æbleskiver. I år havde jeg selv lavet hindbærsyltetøj og jordbærsyltetøj til æbleskiver. Så er der julesmåkager og hjemmelavet konfekt og slik i lange baner.
Og når tiden så er kommet til at folk skal til at hjem, så får de suppe (fra Mou, synes det er meget at skulle lave suppe til så mange mennesker) og hjemmelavet flutes til at gå/køre hjem på.


Her kommer opskriften på min gløgg

Fru Millas gløgg med et "Kick"

Til 6 personer

Krydderiekstrakt:
3 cm frisk ingefær, let knust
1/4 l vand
4 knækkede kanelstænger
15 hele nelliker
20 Kardemommekapsler (jeg fandt dem hos en asiatisk købmand)
15 peberkorn

Kog alle ingredienserne sammen i 5 min. Lad det stå og trække i gryden i min. 1 time, gerne til næste dag.

150 g rosiner (3 dl)
1 dl rom (2 dl hvis man gerne vil have en lidt stærke gløgg, men jeg synes det passer fint med 1 dl)
1 porter, f.eks. Carls porter
1 flaske rødvin
skal fra 1 usprøjtet appelsin
100 g mandelsplitter
1-2 dl sukker

Rosiner skal stå i blød i rommen i et døgn. Hæld ekstrakten igennem en si i en stor gryde- Tilsæt porter. Varm op og tilsæt derefter rødvin og appelsinskal. Varm forsigtig gløggen igennem uden den koger. Lige inden servering hældes rosiner med rom og mandler. Smages til med sukker.

Vi fik en masse fine værtinde/værts gaver, dem viser jeg frem senere.

2 kommentarer:

Fru Melgaard sagde ...

Sikke en hyggelig tradition:-)

Esmeralda og co sagde ...

Hold fast hvor hyggeligt, men også meget at stå med (smiler), spændende blog har meldt mig som følger
Ha`en god aften

Kh Anja

Send en kommentar

send gerne en kommentar - jeg vil så gerne høre fra dig

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...