fredag den 4. oktober 2013

Eclairs




Så er der blevet bagt Chocolate Eclairs - og de smager lige som jeg husker dem. Da vi boede i England, lå der et supermaked, Waitrose, 2 minutter fra hvor vi boede, og de havde en bagerafdeling hvor man kunne købe Chcolate Eclairs - gud hvor var de bare gode.
Jeg har aldrig prøvet at bage dem får, jeg har nok følt mig lidt skræmt af den der vandbakkelsesdej, det er nemlig noget jeg ikke har prøvet før. Men nu hvor jeg har prøvet at lave dem, så er det faktisk ikke så svært endda.

Jeg fandt flere opskrifter på nettet, men der skulle der en kagecreme agtigt creme i, og det var ikke det jeg kunne huske fra dem jeg købte i Waitrose. Men så fandt jeg en opskrift i min kogebog "Bake" af Rachel Allen, hvor creme, var en flødeskums creme blandet med flormelis og vanilje - den passede mere men min forstilling af en Eclair, så det er den opskrift jeg har brugt.

Vandbakkelsesdej:

100 g hvedemel
knivspids salt
1,5 dl vand
75 g smør
3 store æg, pisket let


Varm ovnen til 220 grader

Hvedemel og salt sigtes ned i en skål. Kom vand og smør i en gryden, smørret skal smeltes helt ved mellem til høj varme, og blandning skal bringes til kogepunktet. Gryden tages af varmen og hvedemel røres i med en træske. Når det hele er blandet godt, placeres gryden på kogeplade igen ved middel varm. Rør i dejen i et minuts tid og tage den derefter af varme igen. Lad dejen hvile i 1 min, hvorefter æggende røres i lidt af gangen. Rør dejen godt efter hver gang. Dejen må ikke være for våd eller for stiv. Se evt. en lille video her.

Dejen kommes en i sprøjtepose. Dejen sprøjtes ud på en bageplade beklædt med bagepapir i stænger på ca. 10 cm med 4 cm i mellem dem.
Bage eclair'en i 10 minutter og sænk derefter varme til 200 grader. Lad dem bage i yderlig 15-20 minutter indtil de er gyldne, sprøde og hævet op. Tag dem ud af ovnen og lav et lille hul enten i bunden eller i enden med spisen af en lille kniv eller et spyd. Sæt kagerne i ovnen i yderlig 5 minutter.
Kagerne skal afkøles helt på en bagerist inden de fyldes med creme.

Creme (Chantilly creme)
50 g flormelis
1 tsk vanilje ekstrakt
400 ml flødeskum (afmålt efter det er pisket)

Flormelis og vanilje ekstrat vendes forsigtigt i den pisket flødeskum. Cremen kommes i en sprøjtepose og sprøjtes i kagerne via det hul, du tidligere lavede.

Glasur

200 g flormelis
25 g kakaopulver
1-2 spsk kogt vand

Flormelis, kakao og vand blandes til glasuren har en konsistens, hvor den kan smøres på kagerne uden at flyde for meget ud.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

send gerne en kommentar - jeg vil så gerne høre fra dig

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...