fredag den 18. oktober 2013

Æble donuts med cider - perfekt til efteråret



I sidste uge da pigerne og jeg hyggede til Den Store Bagedyst spiste vi hjemmelavet donuts.  Vi havde 2 forskellige slags donuts, disse med brunet smør som jeg har lavet før, og så de ovenstående som er Spicy Apple Cider donuts. Opskriften har jeg fundet her.

De er utrolige lækkre, svampet og virkelig fuld af smag - de er smagen af efterår.

6 stk

1 cup (2,5 dl) mel
1,5 tsk bagepulver
1/2 tsk natron
1/2 tsk kanel
1/8 tsk revet muskat nød
1/8 tsk allehånden
1/2 tsk salt
1/3 cup (0,85 dl) ahorn sirup
1/4 cup (0,63 dl) æble cider (jeg brugte den fra Harboe som kommer som 1,5 l)
1/4 cup (0,63 dl) æble mos (hjemmelavet*)
1 spsk olie
1 tsk vanilje ekstrakt.

Tænd ovnen på 175 grader og smør donutsformen med olie.

Mel, bagepulver, natron, salt og krydderier blandes i en skål. I en anden skål piskes sirup, cider, mos, olie og vanilje ekstrakt sammen. De tør og de våde ingredienser blandes sammen til det er helt blandet. Fordel dejen i formen, jeg finder det nemste at bruge en sprøjte pose.
Bag donuts i ovnen i 8-10 minutter. De er færdige når de springer let tilbage når man trykker på dem. Lad dem afkøle på en bagerist.

Glasur:
1 cup (2,5 dl) flormelis
2 spsk æble cider

Drys:
1/2 cup (1,25 dl) sukker
1 spsk kanel
1/4 muskat nød

De afkølet donuts dyppes i glasuren lavet af flormelis og cider og drysses efterfølgende med blandingen af sukker, kanel og muskat nød.

De kan holde sig i godt 2 dage.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

send gerne en kommentar - jeg vil så gerne høre fra dig

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...