onsdag den 17. oktober 2012

Morgenbrød



I morgen er det Den Store Bagedag - og hvilken bedre måde end at starte dagen med hjemmebagte rundstykker.
Jeg lavede en omgang til mig og pigerne i lørdags, og de var rigtig gode. Opskriften har jeg fra min svoger som har været bager.

ca. 16 stk.

2.5 dl vand
30 g gær
ca. 450 g hvedemel
25 g blødt smør
1 æg
1 tsk salt
1 spsk sukker

Blå birkes og/eller sesamfrø

Vandet skal ikke være lunken, men det skal heller ikke være iskold, bare normalt koldt. Gæren røres ud i vandet. De øvrige ingredienser tilsættes og det hele æltes rigtig godt sammen. Det skal æltes 10-15 minutter på røremaskine (dejen skal have en temperatur på 27 grader) Lad dejen hvile i 15 minutter.
Delen dejen i 16 stykker som formes til boller. Dyt bollerne i birkes eller sesamfrø og sættes på en bageplade.
Rundstykkerne skal efterhæve i ca. 40-60 minutter indtil de er hævet til dobbelt strørrelse. Tænd for oven på 225 grader i god tid og stil en brandepande i bunden - ovnen skal være rigtig varm. Hæld et glad vand i brandepanden lige så snart rundstykkerne er kommet i ovnen. Efter et par minutter skal man vifte lidt med ovnlågen så dampene kan komme ud. Rundstykkerne skal bage i ca. 10 minutter.

2 kommentarer:

Gitte K sagde ...

Hvor ser de flotte ud. Jeg har planer om en æblekage i anledning af den store bagedag.

Unknown sagde ...

Takker

Jeg har allerede lavet dej til rugbrød og grovboller og så skal pigerne hjælpe mig med at lave pizzasnegle og hindbærsnitter efter Steens opskrift. (Har fundet frem til at hvis man tilsætter maizena til marmelade, så bliver den bagefast.)

Send en kommentar

send gerne en kommentar - jeg vil så gerne høre fra dig

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...