torsdag den 18. oktober 2012

Den Store Bagedag vol 1





Der har været gang i ovnen og køknet hele dagen - det er jo Den Store Bagedag.

Vi har bagt flere ting i dag, og det første jeg vil vise at de her Hindbærsnitter pigerne har hjulpet mig med at bage.

Opskriften har jeg fra min søster's mand som har været bager. Til bunden er brugt en opskrift på linsedej, hvor jeg har tilføjet korn fra vaniljestang, da jeg godt kan lide vanilje.

ca. 14 stk

250 g smør/bagemargarin - stuetemperatur
250 g flormelis
375 g hvedemel
korn fra 1 vaniljestang
1 sammenpisket æg

300 g hindbær marmelade
1,5 tsk marizena

Flormelis
vand

Smøret smules i sukker, vanilije og mel. Det sammenpisket æg hældes i lidt af gangen indtil det hele er samlet.
Stil dejen på køl i ca. 30 minutter (så er den nemmer at rulle ud), med mindre man bager med 2 utålmodige piger, så ruller man bare dejen ud, til 2 aflange stænger pr. plade. Jeg fik 4 stænger, og til resten af dejen brugte jeg en rund udstikker.  Bages i ovnen ved 200 grader. Hold godt øjne med dejen, de er færdige når de er blevet let brune i kanten.
Marmelade og marizena røres sammen.  Flormelis røres til en meget tyk glasur.
Lad pladerne afkøle lidt, men de skal stadigvæk være varme. Smør den ene med marmelade og læg forsigtigt den anden pladen ovenpå. Put klatter af glasur ovenpå, og lad det smelte lidt så det er nemmer at smør ud. Skær snitterne ud, men de stadigvæk er lidt varme, så dejen ikke knækker.

5 kommentarer:

Gitte K sagde ...

Hvor er de blevet flotte, er sikker på at de smager mindst lige så godt, som de ser ud.

Mie sagde ...

Ser lækkert ud:-)

Unknown sagde ...

Takker - de er lige så lækker som de ser ud - svært at stoppe ved en :-)

Maj sagde ...

Lækre kager, og sikke et par skønne bagerjomfruer :).
Jeg tror da også vi skal bage snitter her i ferien. Det er MUMS!

Unknown sagde ...

Det er nemlig lige hvad de er.

Send en kommentar

send gerne en kommentar - jeg vil så gerne høre fra dig

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...