torsdag den 3. april 2014

Når man har skolebørn #1


Når man får skolebørn - så sker der godt nok nogle omveldtninger.  En af dem, er den der med lektier. 
I 0. klasse havde de lidt lektier der skulle laves til en fast dag om ugen, tror det var fredag, så man havde hele uge til at lave det. (Det tog godt et halvt år før jeg fik det indarbejde som en rutine, inden da hændte det flere gang at hun sad fredag morgen og lavde sine lektier, fordi jeg havde glemt alt om det)
 
Nu her i 1. klasse er der lekter for næsten hver dag. Det er ikke så ofte Karoline har matematik for, men jeg tror det er fordi hun når at lave det i time. Men der er næsten altid dansk for, og efter de har fået deres læsebog i efteråret, har vi skulle sidde og læse med hende, dvs. det er ikke noget hun kan sidde og lave selv. Og selv de dage, de ikke har læsning for, anbefaler de, at vi bruger min 15 min om dagen på at læse med hende.
Det kræver godt nok sin tilvendig at få det indarbejde i hverdagen.
 
Med 2 forældre med fuldtidsjob, er der ikke meget tid om eftermiddagen, når der også skal laves aftensmad mm, især ikke de dage hvor der også er gymnastik på programmet.
 
Det har taget sin tid at finde det rigtig tidspunkt at lave dem med hende. Vi skal ikke forslå det som det første, når vi kommer ind af døren - der har hun brug for at slappe lidt af med fjernsyn eller ipaden. Men vi skal heller ikke vente til efter aftensmaden, for så er hun blevet for træt og uoplagt.
Så når vi kommer hjem, så prøver jeg at give hende 30 minutter hvor hun må se fjernsyn eller Ipad, og så er det i gang med lektier.
 
De dage hvor den har stået på fri-læsning, (alt de dage hvor der bare skal læses de 15 minutter), har vi til at starte med brugt de gamle Søren og Mette bøger (købte dem sidste sommer i Rema1000), og er pt ca. halvvejs igennem 2'erne Søren og Mette og Jep. De har haft en passende sværhedsgrad.
Jeg havde på et tidspunkt lånt nogle bøger på biblioteket til hende, men de var for svære, så de tog lysten fra hende.
Så den er en svær balance at finde noget der er tilpas svært, men ikke for svært for så vil hun ikke, og ikke for let, for så rykker hun sig ikke. Især i starten, synes jeg det var svært, at gennemskue en bogs sværhedsgrad.
 
Til jer med skolebørn - hvordan har I grabet det med lektier an? 


2 kommentarer:

Lis sagde ...

Det lyder som et ekko af hvordan det er gået her i huset. Da den ældste startede med at læse i første kl. kom hun hjem og havde bare knækket læsekoden, Det strøg derud af og hun læste Harry Potter fra tredie klasse og sluttede af med at læse dem på engelsk i overbygningen.
Den mellemste tog længere tid, men her blev den også knækket og vi øvede og øvede hver eneste dag, 20 min.
Efternøler har været en kamp for at få ham til at læse og vi skal nærmest tvinge ham til de 20 min. læsning hver eneste dag. Nu er han snart færdig med fjerde klasse og der er lys for ude, men der skal læses hver dag også selv om de har knækket koden. Det skal holdes ved lige.
En god bog er Laura serien, men den skal du læse højt og hun vil så begynde at læse den selv fra næste år af. Du skal være forbilledet. Børn gør som vi gør ikke som vi siger. Dette gælder også læsningen.

Kh. Lis

Unknown sagde ...

Ja, det lyder til, at det at hjælpe med lektier, det er noget der kommer til at hænge ved i lang tid. Og den bette starter først om 1,5 år, så der er mange år med lektier forud.
Har kigget på Laura bøger, men synes de så lidt svære ud. Vi er begyndt med læs-let bøgerne fra Josefine Ottesen, lidt svære, men hun holder modet oppe - så det går heldigvis fremad.

Send en kommentar

send gerne en kommentar - jeg vil så gerne høre fra dig

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...