fredag den 11. april 2014

Mindfulness


Er du tilstedet i nuet? Er du nærværende når din børn fortæller om deres dag?  Har du fuld opmærksomhed på dine arbejdsopgaver, eller er du typen der både læser E-mails og taler i telefon på samme tid? Jeg ville ønske jeg kunne svar ja på de 3 først og nej til det sidste - men sådan er det desværre ikke.

Jeg har været på et rigtig spændende kursus om mindfulness arrangeret af min fagforening.  Kurset hed Fokus og Performance med mindfulness. En rigtig god og spændende foredragsholderen var hyret til dagen, som hedder Rikke Østergaard Christensen og er fra firmaet The Potienial Project. De er et firma der udbyder kursuer i Mindfulness til virksomheder. De har bl.a. haft medarbejder på Carlsberg og If forsikring igennem deres forløb.

Jeg var meget spændt på at se hvad det hvad, og hvordan det kunne bruges erhvervsmæssigt, da den forestilling jeg havde om mindfulness, var noget med at ligge på gulvet og meditere. 

Selv kursuset var beskrevet sådanne her: 
Få redskaber til at udvikle din kapacitet, så du kan arbejde mere effektivt med større glæde og overskud.
Vi lever i et samfund, hvor der bliver stillet store krav til performance og evnen til at kunne multitaske i hverdagen. Temadagen vil løfte sløret for de forskningsbelyste ulemper ved multitasking, og du vil blive præsenteret for mindfulness og konkrete metoder til at opnå bedre fokus, performance og arbejdsglæde.

På trods af min skeptisme jeg gik der fra med en følelse af, at dette faktisk er noget jeg kan bruge i min hverdag.

For at være mindfull, kræver det at man har fokus på det man vælger - og det kræver træning. Man skal træne sin hjerne til at holde fokus på kun en ting. Så træningen går på at man bruger 10 minutter 1-2 gange om dagen, på at fokusere på sin vejrtrækning og skubbe alle andre tanker væk.

Jeg har besluttede at det er noget jeg vil prøve, så jeg prøver at finde tid 1 minutters træning hver dag - og så prøver jeg på at være mere bevidst om at være nærværende i alt hvad jeg laver. 

Nu må vi ses hvordan det går - jeg skal nok kommer med en update. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

send gerne en kommentar - jeg vil så gerne høre fra dig

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...