onsdag den 23. april 2014

Når man har skolebørn #2

Når man får skolebørn - så er det godt nok nogle helt andre morgen man får.  Både min mand og jeg har fleksibilitet omkring vores arbejdstid, så om vi kom efter 8 var ikke noget problem, hvilket har givet lidt luft om morgen. 
Men nu har vi jo en skolepige som SKAL være i skole hver dag til kl 8, helst gerne 10 minutter i otte, så hun kan nå at pakke ud mm. Så nu skal der bare være styr på morgenerne.
Det har vi så ikke helt haft, så i lang tid har det været en rigtig stressende adfærden om morgen, at få alle klar og ud af døren.
Men det har vi fået lavet op på. Med udgangdspunkt i en morgen rutine fra Lola Jensen , som hun beskriver i hendes bog "Den store bog om skolebørm", har vi nu fået en rigtig god morgenrutine uden stress og jag.
Vi har tilpassede rutinen så den passer til os.
3 dage om ugen er det min mand der aflevere, så de dage skal pigerne og ham være ude af døren kl. 7.10. Når jeg aflevere, kan vi godt vente til kl. 7.20 - 7.30, så de dage rykker vi rutinen 10 minutter.
Kl. 5.50 - 5.55 Thomas står op og går i bad
Kl. 6.00 Jeg står op og dækker bord og finder morgenmad frem
Kl 6.10 Vækker vi pigerne med besked at nu skal de vågne og om 10 minutter skal de op. Jeg går derefter i bad.
Kl. 6.20 Får pigerne besked på at nu skal de står op, tage tøj på og rede deres seng.
Kl. 6.35 er der tid til morgenmad - der er afsat 20 minutter og når der er 5 minutter igen, får de af vide at "om 5 minutter er vi færdige med at spise" Ofte er de færdig før de 20 minutter.
kl. 6.55 Er der tid til at børste tænder, rede hår og får overtøj på. Det har de 15 minutter til så de kan være klar til kl. 7.10
Efter vi har indført rutinen er det meget få gang vi har måtte jagge på dem. Pigerne nyder de 10 minutter de får lov til at ligge i sengen om vågne - og de fleste morgen står de op med det sammen, når de 10 minutter er gået. Er de kommet for sent i seng aften for inden, så kan det godt være lidt sværer at få dem op.
Madpakker laver vi om aften, ellers bliver det for stressende om morgen. Det kan vi tydeligt mærke, de dage hvor vi ikke lige fik lavet dem om aften.
Hvad med jer, har I nogle erfaring med gode morgen rutiner?




3 kommentarer:

Lis sagde ...

Vores morgenrutine ser også sådan ud. Det har den faktisk gjort i alle de år vi har haft børn, dvs. 24 år. Dog har vi 30 min. til morgenmad og dem bruger manden og jeg. Lillebror går fra bordet når han er færdig efter ca. 10 min. Han ser derpå morgentv medens han tager tøj på, får børstet sine tænder og pakket taske, klar til afgang kl. 7.25- 7.30 også de to dage hvor manden aflevere.
Jeg vil give dig ret i at det giver bedre morgener og at disse rutiner også går i arv for det kan jeg jo se hos de store børn. De skal også have ro på om morgenen, så skulderklap både til jer og os for at gøre en forskel.
Kh. Lis

Gitte K sagde ...

Her hjemme kører vores morgener også efter et stramt program sikkert fordi jeg altid er alene med drengene om morgenen

Unknown sagde ...

Jeg synes det er spændende/sjovt at se hvordan meget simple ting kan have så stor betydning i hverdagen. Pigerne hos også taget rigtig godt imod det, og ved lige hvad der forventes af dem om morgen. Den ældste er dog begyndt at spørge om 10 minutter mere - men den går ikke.

Send en kommentar

send gerne en kommentar - jeg vil så gerne høre fra dig

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...