tirsdag den 26. februar 2013

Cupcake Tuesday - ingen sure citroner her



I fredags bagte pigerne og jeg en lækker svampet kage med citroner og birkes til X-Factor og fredagshygge i sommerhuset. Kagen var også rigtig lækker dagen efter da vi fik den som dessert efter en rigtig sommerhusfrokost med fiske fiskefileter.

Citronkage med birkes

10-12 stykker

250 g blødt smør
350 g rørsukker
4 æg
Skal af 2 usprøget citroner fint revet
25 g birkes
325 g hvedemel
1,5 tsk bagepulver
1,25 dl mælk

Glasur
saft af en citron
100 g flormelis

ekstra flormelis til pynt

Smør og sukker piskes til en cremet masse. Æggende piskes i et af gangen. Citronskal og birkes røres i blandningen. Hvedemel og bagepulver blandes og røres i dejen skiftevis med mælken. Dejen hældes i en smurt springform ca. 24 cm.
Kagens bages i ca 35 min ved 200 grader.
Flormelis og saften fra citronen røres sammen. Når kagen kommer ud af oven, prikkes der små huller i kagen og glasuren hældes langsomt over, så det kan synke ned i kagen. Når kagen er afkølet drysses den ekstra flormelis over.

Evt. rester opbevares i køleskabet.

8 kommentarer:

Cille - TheFunkyFox sagde ...

Mmm.. Jeg elsker citron, så det lyder som en kage jeg må prøve. Sjov kombination med citroner og birkes.

Unknown sagde ...

Birkes er med til at give lidt struktur i kagen, passer godt med citron smagen der gør det til en meget frisk kage.

Lis sagde ...

Den ser rigtig lækker ud. Jeg elsker jo citronkager, så den skal bestemt prøves en dag.

Kh. Lis

Gitte K sagde ...

Betyder det at du er færdig med din sukker detox, og hvad gør man når man er færdig med selve afgiftningen. Kagen ser rigtig lækker ud. Håber I havde nogle dejlige dag ved Vesterhavet.

Susi sagde ...

Hmmm I´d love some of this right now!

Unknown sagde ...

Det synes jeg du skal gøre - jeg synes den var dejlig frisk i smage.

Unknown sagde ...

Ja, det gjord jeg kun i 12 dage. Nu skal jeg så prøve at holde mit blodsukker stabilt ved at så vidt muligt undgå sukker og kornprodukter som også påvirker blodsukket, og sørge for at få måltiderne der mætter. Så fortsætte som jeg har gjort de sidste 2 uger, bare ikke så striks.

Epic Thread sagde ...

Oh, that looks delicious!
Jillian - http://epic-thread.blogspot.com

Send en kommentar

send gerne en kommentar - jeg vil så gerne høre fra dig

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...