onsdag den 25. september 2013

Irish Soda Bread



Jeg har haft lyst til at prøve kræfter med Irish Soda Bread i rigtig lang tid, og lysten blev endnu større da jeg så Sif Orellana's billede på IG af et Soda Bread. Så Irish Soda Bread kom på listen over ting der skal bages her i løbet af efteråret.  Og nu er det så blevet bagt - det eneste det kræver, er at man har kærnemælk i huset.
Opskrifte er fra min kogebog "Bake" af irske Rachel Allen. En kogebogforfatter jeg stiftede bekendtskab med da vi boede i England - elskede at se hendes madprogrammer, og jeg har faktisk 5 af hendes bøger til at stå på hylderne.

1 brød

450 g hvedemel
1 tsk sukker
1 tsk natron
1 tsk salt
350-425 ml kærnemælk

Forvarm ovnen til 230 grader (210 grader varmluft) Mel, sukker, natron og salt blandes i en skål. Ca. 360 ml kærnemælk hældes ned blandingen. Ingredienserne røres sammen med den ene hånd formet som en klo. Dejen skal ikke æltes. Når dejen er ved at være samlet, hældes dejen ud på et meldrysset bord og samles helt. Form dejen til en kugle der trykkes let flad, så den har en højde på ca. 4 cm. Rids et kryds i toppen. Sæt brødet på en bageplade. Bage først ved 230 grader i 15 minutter. Sænk derefter varmen til 200 grader (180 grader varmluft) og bag brødet yderlig 25-30 minutter.
Brødet er bedst sammen dag som det er bagt, men dagen efter kan det med fordel ristes.

_____________________

I have had the urge to make Irish Soda Bread for some time now, and last week I finally got around to doing it. The recipe is from Bake by Rachel Allen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

send gerne en kommentar - jeg vil så gerne høre fra dig

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...