mandag den 12. maj 2014

Varme hveder


Traditions tro er det jo på torsdag vi skal nyde de varme hveder - en tradition lige efter mit hoved - lunt hvidt brød med smør, så kan det ikke blive bedre. 

Jeg har dog taget forskud på glæder, og bagte en portion hvedeknopper i går, som skal nydes i aften, når jeg får besøg af en flok skønne tøser. De skal nydes ristet med smør og hjemmelavet rabarber syltetøj.   

20 stk. hvedeknopper

2.5 dl lunken vand
2.5 dl lunken mælk
20 g gær
15 salt
2 æg
50 g sukker
15 g kardemomme
1-1.2 kg hvedemel
50 g blødt smør

Gæren røres ud i vand og mælken. Æg, salt og sukker røres der i. Kardemomme og hvedemel tilsætte, og dejen æltes i ca. 2 min. Derefter tilsættes den bløde smør, og dejen æltes i 5-6 min indtil den er glat og slipper kanten på skålen. 
Dejen skal hæve lunt i 2 timer i skålen med et klæde over. Rul dejen ud til en pølse, og del den i 20. Formes til boller, som sættes i en brandepande med bagepapir. Boller skal stå forholdsvis tæt, da de skal hæve sammen. Bollerne skal efterhæve i 2-3 timer indtil de når dobbelt størrelse og er hævet sammen. 
Bages i 12-15 minutter ved 220 grader. 
Hvedeknopperne flækkes og ristes i ovnen. 

5 kommentarer:

Unknown sagde ...

Hvor ser de bare lækre ud :-) Varme hveder er også en tradition i min svigerfamilie, så glæder jeg rigtig meget til på torsdag :-) Er sikker på dine gæster bliver vild begejstret :-)

farmor sagde ...

uhm blev lige inspireret til også selv at bage hvedeknopper, de kan vel godt bages onsdag aften og så være klar til torsdag tænker jeg ??

Unknown sagde ...

Det kan de bestemt - jeg bagte mine søndag, og vi fik den i går aftens, og de var rigtig gode, og var ikke blevet tørre.
Jeg har også kommet nogle i fryseren, som jeg vil tage op på torsdag.

Unknown sagde ...

Tak - det blev de heldigvis.

Lis sagde ...

Uhm de ser lækre ud. Jeg håber tøserne nød at du havde hjemmebagte hveder og så rabarbermarmelade, det er da vil luksus.

Jeg skal også have bagt til torsdag aften men gør det først på torsdag for ellers er de bare spist inden.

Tak for opskrift, den bruger jeg hvis jeg ikke kan finde min gamle opskrift.

Kh. Lis

Send en kommentar

send gerne en kommentar - jeg vil så gerne høre fra dig

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...