torsdag den 7. november 2013

Æble Galette


Efteråret er jo den perfekte tid til danske æbler, så derfor skulle der selvfølgelig være en æbletærte på min liste over bagværk.
Jeg faldt over denne her opskrift på Pinterest og besluttede at tage udgangspunkt i den.

Dejen:

210 g hvedemel
1/2 tsk salt
1 tsk sukker
125 g koldt smør i tern
1-2 spsk koldt vand

Fyld:

50 g smør
2-3 æbler

1/2 spsk sukker
1/2 tsk kanel
1/4 tsk kardemomme
1/8 tsk allehånden

Mel, salt og sukker komme i skålen til en foodprocesser og pulseres sammen. Tilsæt smørret og lad maskinen køre indtil det ligner brødkrumme. Tilsæt lidt vand af gangen indtil dejen begynder at samle sig. Hæld dejen ud på et bord og samle dejen til en klump. Pak dejen ind i husholdningsfilm og lad dejen hvile i køleskabet i 1 time.

Tænd ovnen på 200 grader.

Skær æblerne i tynde skiver. Brun smørret (lad det smelte og syde indtil det begynder at blive brunt og dufte af nødder) Vend æblerne i smørret.
Rul dejen ud til en tykkelse på ca 5 mm. Fordel æblerne på dejen, dog ikke helt ud til kanten, lad 4-5 cm være fri.  Bland sukker og krydderier sammen og drys over æblerne. Fold kanten ind over æblerne. Pensel dejen med æg og drys evt. med perlesukker.
Bag tærten i 35-40 minutter.

(Jeg brugte kun 2 æbler og det synes jeg var for lidt)


2 kommentarer:

A + K = ♥ sagde ...

Hvor er den bare fin :D Æbletærte går man aldrig galt i byen med!

- Anne

Unknown sagde ...

Helt enig - og den her tærter og super hurtig og nem at lave :-)

Send en kommentar

send gerne en kommentar - jeg vil så gerne høre fra dig

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...