fredag den 10. februar 2012

Hvidt brød



Efter jeg læste dette her indlæg, fik jeg også lyst til et godt gammeldags franskbrød uden nogle form for kerne.
Så uden nogle anden anledning end af jeg havde lyst, gik jeg i gang med at bage et franskbrød. Og nemmer kan det jo ikke bliver.

3 dl mælk
25 g gær
25 g smør - stuetemperatur
1 tsk sukker
1 tsk salt
500 g hvedemel

Mælken lunes til 37 grader og gæren røres ud deri. Smørret tilsættes. Sukker, salt og hvedemel æltes i. Dejen skal æltes godt sammen, så den er fri for klumper og er glat og smedige. Stilles til hævning et lunt sted i ca. 25 minutter til dobbeltstørrelse.
Dejen æltes let igennem og formes til en pølse. Lægges enten på en bageplade eller i en smurt bageform og efterhæves i ca. 25 minutter indtil dobbelstørrelse. Bages ved 200-220 grader i ca. 25-35 minutter (Afhængig af din ovn - jeg startede på 220, men skruede ned til 200, da jeg var bange for at brødet skulle blive for mørkt - ved godt det ser mørkt ud på billederne, men det er noget lysere i virkeligheden)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

send gerne en kommentar - jeg vil så gerne høre fra dig

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...