mandag den 6. februar 2012

Boller op, boller ned

boller i min mave, hvis jeg ingen boller får, så laver jeg ballade.


Jeg fik bagt årets først omgang fastelavnsboller her i weekenden.  Opskriften jeg har brugt er min egen og giver en meget let fastelavnsbolle. Halvdelen er boller er fyldt med remonce og marcipan og den anden halvdel med nougat og remonce.

Opskriften får I her.

18 stk.

250 g vand
50 g gær
50 g sukker
0,5 tsk salt
1 æg
100 g smør (blødt og i små stykker)
1 tsk kardemomme
625 g hvedemel

Fyld
Remonce:
100 g smør (blødt)
125 g sukker

100 g marcipan
100 g nougat


Gæren røres ud i vandet og de øvrige ingredienser tilsættes. Dejen æltes sammen i 10-15 minutter på røremaskine. Dejen skal være lidt våd, men ikke så det hænger fast i fingere (Så er det nemmer få bollerne lukket)

Dejen hæver til dobbel størrelse, ca 30-45 minutter. Røres sukker og smør til remoncen.

Del dejen i 2 og rul ud til en firkant der dels i 9 stykker. Fordel remonce på bollerne (der skal være nok til 18 boller) og put enten revet marcipan eller nougat i små stykker på dejen sammen med remonce. Klem enderne sammen og tril til boller.



Lad bollerne efterhæve i 30 minutter. Pensels med æg inden de bages ved 200 grader i 12-15 minutter.
Afkøl bollerne på en bagerist og pynt dem evt. med glasur eller spis dem som de er.

Velbekomme.

4 kommentarer:

Pernille sagde ...

Umm de ser lækre ud. Jeg plejer at leve dem med creme, men tænker jeg i år skal prøve at lave dem med marcipan også - måske jeg skulle prøve dine :o)

Unknown sagde ...

Plejer også selv at lave dem med creme, men synes der skulle noget nyt til.

Anonym sagde ...

Ser lækre ud. Dem må jeg prøve. En fin og blank glasur. Bruger du mælk eller vand? - Knus fra Helle

Unknown sagde ...

Hej Helle. Jeg har bare brugt vand og pasta farver.

Knus Camilla

Send en kommentar

send gerne en kommentar - jeg vil så gerne høre fra dig

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...