søndag den 12. februar 2012

Groft brød


Man kan jo ikke leve af hvidt brød alene. Så mens jeg venter på at min surdej bliver færdigt, har jeg forsøgt at lave et brød bagt på gær som ikke skal langtidshæve og som stadigvæk er fuld af smag, Synes jeg er sluppet meget godt fra mit forsøg. Brødet havde rigtig meget smag og rigtig sprød skorpe.
Opskriften vil jeg meget gerne dele med jer, så den får I her.

1 brød:

3 dl vand
15 g gær
1 dl yoghurt
150 g fuldkorns speltmel
150 g groft ølandshvede (kan erstattes med fuldkorns speltmel eller hvid hvedemel)
200g hvid hvede fuldkornsmel
100 g hvedemel
1 tsk salt
1 spsk honning

Gæren udrøres i vandet. Yoghurten røres sammen med vandet og de andre ingredienser æltes i. Dejen æltes godt, helst i en røremaskine i ca. 10 minuter. Stilles til hævning et lunt sted i 1 times.  Slå dejen ned ved at folde det et par gang, form det til en kugle. Læg dejen med samlingen opad i en hævekurv eller med samlingen nedad på en bageplade. Efterhæve i ca. 1 time et lunt sted.
Opvarm oven til 250 grader med en bagesten eller pizzasten. Bag brødet direkte på stenen i ca. 30-35 minuter. Lad det afkøle på en bagerist.

3 kommentarer:

Mette Bossow sagde ...

Det ser da mega lækkert ud, tak for opskrift, den må prøves i næste weekend! Det ser bare så fint ud med hævekurvsrillerne, jeg glemmer bare at få brugt min...

Anonym sagde ...

Ser super lækkert ud - skal bage det om lidt :)
Hvor køber man sådan en hævekurv?

Unknown sagde ...

Kan ikke helt huske hvor jeg har købt dem, men prøv at søge på nette. Mener man kan købe dem hos Camilla Plum

Send en kommentar

send gerne en kommentar - jeg vil så gerne høre fra dig

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...