søndag den 1. januar 2012

Nytårs menuen




Nytårsaften blev fejret i går sammen med et hold venner og deres 3 børn hjemme hos os. De havde forretten og kransekagen med og så skulle vi lave hovederetten og desserten. Men der skulle slevfølgelig også være noget til Dronningens nytårstale og champagnen. Så det blev til små hapser med hjemmelavet klassisk hummus og hummus med persille. (Opskriften følger)
Til hovedret lavede vi "Herb crusted" lammekrone med hjemmelavet kartoffelkroketter og bønne og ærte salat efter en Jamie Oliver opskrift. 
Til dessert havde jeg lavet lakridsis som blev serveret til "Kom i godt humør kager" fra Sif Orellana's Greven, Kammerjunken og den dragende citronmåne - kan bestemt anbefales. Tallerknen blev pyntet med lakridssirup fra Johan Bülow og hvid chokolade.  En rigtig lækker dessert

Hummus

1 ds kikærter
1 spsk tahin (sesampasta)
1/2 fed hvidlåg
2 spsk oliven olie
saft fra 1/2 citron
1 tsk spidskommen
salt og peber

Hæld vand fra kikærterne og skyld den i rent vand. Kom alle ingredienser i en blender eller foodprocesser og blend/hak det indtil det er ensartede. Hæld evt. lidt olien olie og drys paprika over inden servering.

Hummus med persille. 

Som klassiks, bare tilsæt 3 håndfuld bredbladet persille sammen med de øvrige ingredienser.

Lakridsis:

Her brugte jeg den opskrift der fulgt med min ismaskine, men tilføjet 20 g lakridspulver. 

Og nu skal der slappes af på sofa'en - i morgen er en meget stor dag. Josefines første dag i børnehave og om 14 dage skal der holdes 3 års fødselsdag.



1 kommentar:

Tina Liel sagde ...

Åh hvor ser det godt ud!!!!!!! Skal ha nogen lakrids sager med fra Johan Bulow når jeg kommer til DK! Og tænk mig som bor i et land hvor Humus er nationalspise og så kan jeg ikke lide hverken det eller tehina. Men jeg elsker falafel. Havde forresten udgivet mit indlæg ved en fejl inden jeg havde skrevet noget hi hi. Men nu står der noget. KNUS

Send en kommentar

send gerne en kommentar - jeg vil så gerne høre fra dig

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...