mandag den 14. juli 2014

Løbe update


Jeg synes lige jeg vil komme med en update på mit løbetræning. Som jeg tidligere har skrevet, så var jeg gået i gang med at løbeprogram, der skulle få mig op på 5 km. Jeg havde forkortet programmet lidt, da jeg meldte mig til Alt for damernes kvindeløb i juni. 

Jeg fik gennemført løbet, og faktisk i en rigtig fint tid for mig. De 5 km blev tilbagelagt i 32 min og 56 sek.  Men jeg lyttede ikke til mig krop, eller nærmer min hofte, da den efter 4,5 km fortalte mig, at nu var det tid til at gå. Men jeg ville ikke gå - der skulle løbes over den målstreg - de 5 km skulle gennemføres med løb. Men jeg skulle have lyttede - min hofte låst sig  lidt, og det blev så til en løbepause på 2,5 uge og et par besøg hos kiropraktor. Så kan jeg lære det, og det har jeg også gjort. Jeg er så småt begyndt at løbe igen, men føler lidt at jeg næsten starter forfra. Problemet er lige nu, at jeg ikke må/skal løbe mere end 3 km af gangen, jeg skal stoppe inden smerterne starter, og med tiden kan jeg begynder at øge distancen, Jeg elsker at presse mig selv når jeg løber - men det kan jeg ikke nu - jeg skal ikke lige løbe 500 meter mere, for selvom kondien kan, så er det ikke sikkeret hoften kan - og jeg gider ikke flere løbepauser. 

Så det jeg har lært er, stigninger må kun ligge på den første km af ruten, kommer de senere på ruten, så er jeg ved at være for træt til at løbe rigtig op af dem, og det resultere i min hofte låser. Det har jeg prøvet. Hare jeg ondt nogle steder inden jeg skal løbe, f.eks. i lænden eller ryggen, så skal jeg ikke løbe - det resultere bare i en hofte der låser. 
Siger hoften stop, så skal jeg stoppe inden det gøre så ondt at jeg bliver nødt til at stoppe - forsætter jeg for langt, så låser hoften. 
Og hvem ved, der kommer sikkeret flere punkter på min læringsliste. 



Og som I kan se, at er det virkelig gået ned af bakken med aktivitetsniveauet - det skal der gøres noget ved. 

Og til dem der tænker - når der er så mange problemer, hvorfor løber du så? Svaret er - fordi jeg elsker at løbe - jeg elsker det kick jeg får efter en løbetur, jeg elsker at det kan gøre hvor som helst, når som helst. Jeg elsker den halve time i mine egen tanker.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

send gerne en kommentar - jeg vil så gerne høre fra dig

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...