fredag den 17. august 2012

Fredagaften - Pizzaaften

Jeg har vidst nævnt det før, op til flere gange faktisk, men fredagaften hos os betyder hjemmelavet pizza efterfulgt af popcorn og slik til Disney Sjov.

Hvordan er det hjemme hos jer? Har I også nogle traditioner?

Her til aften har pigerne og jeg været alene, men det ændre ikke menuen - jeg har dog ændret lidt i fremgangsmåde.

Det blev til lav selv pizza.




En omgang pizza dej:

3 dl vand
10 g gær
1/2 tsk honning
2 spsk olie
1/2 tsk salt
150 g groft durummel eller tipo 00
ca. 350 g hvedemel

Gær røres ud i vandet, de øvrige ingredienser tilsættes og det hele æltes godt sammen. Hvis man har tid, må dejen meget gerne hæve 1-2 timer.

Jeg delte dejen i 9 lige store boller, som blev rullet ud forholdsvis tyndt.

Små skåle med fyld, og så fik pigerne lov til selv at komme fyldet på deres pizza. Der var pizzasovs, skinketern, cocktail pølser skåret i små stykker, grøn peberfrugt og frisk mozzarella. Så fik alle lige den pizza de gerne ville have.  Bages ved 220 grader i ca. 10-15 minutter.

Jeg brugte kun de 6 boller, de resterende blev gemt til desserten.



Den har jeg også vist før, men det skader vidst ikke at fremhæve den igen, for det er bare mums.

Pizzadej penslet med smør og bagt i ovenen. Smurt med nutella og drysser med hakket chokolade og nødder lige så snart det er kommet ud af ovnen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

send gerne en kommentar - jeg vil så gerne høre fra dig

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...