søndag den 24. juli 2011

Barnevognstæppe DIY

Jeg er blevet spurgt om, om jeg ikke ville lægge opskriften, på det barnevognstæppe jeg har hæklet, ud på bloggen. Så her kommer den.





Der hækles med dobbel garn.
Start med luftmasker indtil det har den ønsked brede + 3 ekstra til at vende med. Til barnevognstæppet havde jeg slået 81+3 masker op.



Start i den 4 maske fra nålen og hækle stangmasker hele vejen hen. 81 st i alt.


Vend med 3 luft masker. Der efter 1 stg i de 2 næste stg.m. Hvor nålen går igennem det øveste på masken rækken under (som man normalt hækler en stangmasker)



Der efter laver man 1 stg i de næste 3 stg, men her skal hæklenålen bagom stg på rækken nedenunder. Se billede nedenfor.






Og sådan forsætter man række ud, 3 normale stg derefter 3 stg hvor man går bagom osv.. Der vendes hver gang med 3 lm.



Afslutter man en række med stg der går bagom, skal man starte den næste række med normale stg og omvendt hvis man har afsluttet med normale stg.


Sådan forsætter man indtil tæppet har den ønskede længde. Til barnevognstæppet hæklede jeg 80 rækker, men det afhænger af garntype og hæklefasthed.

Tæppet til dukkerne er lavet med 66 masker og 32 rækker.

Som afslutning har jeg bare lavet med kanten med skiftevis 3 stg og 1 fm som det passer ind, så man får et fint viftemønster.




Håber det er til at forstå, da jeg ikke er vant til at skrive hækleopskrifter ned.

- Posted using BlogPress from my iPad

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

send gerne en kommentar - jeg vil så gerne høre fra dig

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...