torsdag den 3. maj 2012

Varme Hveder

Tirsdag fik jeg bagt hvedeknopper, så de er klar til i aften at blive flækket, ristet i oven og spist med smør og nylavet rababere og jordbær syltetøj - mums hvor jeg glæder mig.



Sidste år brugte jeg denne her opskrift, men i år blev det denne her der var brugt.

1 1/4 dl vand
1 1/4 dl mælk
20 g gær
1 æg
25 g sukker
1 tsk. salt
2-3 tsk. kardemomme
500-550 g hvedemel
25g blødt smør

Vand og mælk lunes og gær røreres ud deri. Æg, sukker, salt og kardemomme røres i. Melet ældtes/rører i, dejen samles bare let inden smør rører i dejen. Ælt/rør dejen godt, ca. 10 minutter.
Stil dejen til hævning i ca. 1 time, indtil den er dobbelt størrelse. Del dejen i 10 og form boller. Stil bollerne forholdsvis tæt i en bradepande/bageplade og lad den efterhæve i 1 time.
Bages ved 220 grader i 12-15 minutter.

Flækkes og ristes i oven i 6-8 minutter og så er de klar til at nydes med smør og syltetøj.

3 kommentarer:

Mie sagde ...

Jeg har så ikke så godt styr på mine traditioner - kan jeg se. Troede først det var i morgen vi skulle have varme hveder:-) Men pyt så ved jeg da, hvad jeg skal lave i dag:-)

Unknown sagde ...

Af en eller anden grund er det blevet til at man spiser dem torsdag aften, selvom det var oprindeligt meningen at man lave dem til om fredag, så bagerne kunne holde fri om fredagen.

Gitte K sagde ...

Her skal vi også havde hveder, jeg har dog snydt og købt dem hos bageren i Saltum, men det er vel oknår man er på camping ferie.

Send en kommentar

send gerne en kommentar - jeg vil så gerne høre fra dig

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...