fredag den 14. december 2012

14. december - ikke kun til jul



Specier er en af de småkager der ikke kun høre jule til, men en jeg bager hele året rundt. I denne her variant har jeg brugt chokolade og valnødder.  En utrolig nem småkager at lave - også er dejen velegnet til at fryses, så med en rulle specierdej i fryser kan man have nybagte småkager på under 30 minutter.

Opskiften på specierne kommer her:

300 g mel
250 g smør
125 g flormelis
1/2 stang vanilie
100 g mørk chokolade - hakket fint
75 g valnødder - hakket fint.

Kornene skrabes ud af vaniliestangen og blandes sammen med lidt flormelis for at løsne kornene. Alle ingredienser æltes sammen til en ensartede masse (Jeg bruger min røremaskine) Dejen rulles til en pølse på 4-6 diameter (alt efter hvor store småkager man vil have) Pølsen lægges i køleskabet 1 time. Skæres i skiver på 7-8 mm og bages ved 180 grader i 12-15 minutter indtil de er gylden brune. Afkøles på en bagerist.

Og så er det faktisk min fars fødselsdag i dag - tillykke far. Glæder mig til at vi skal hjem til ham i morgen for at fejre ham. Tilykke.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

send gerne en kommentar - jeg vil så gerne høre fra dig

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...